17 februari 2012

Groen licht voor Spoorzone

Al geruime tijd wordt gesproken over de mogelijkheid dat Bibliotheek Tilburg Centrum (BTC) verplaatst wordt naar de Spoorzone. Daarmee zouden we een belangrijk onderdeel vormen van de Stadscampus.

Intentie
Na Fontys heeft nu ook het bestuur van Bibliotheek Midden-Brabant, onder voorwaarden, de intentie uitgesproken om op constructieve wijze mee te werken aan de verplaatsing van BTC naar de Tilburgse Spoorzone. Zo vormen de bibliotheek en Fontys de start van de Tilburgse stadscampus. Ik ben ervan overtuigd dat dit een innovatief en uitdagend concept is.


Voorwaarde
De belangrijkste voorwaarde van de openbare bibliotheek is: laagdrempelig blijven.
Hierover heb ik al eerder geschreven op Mijn Spoorzone. We hebben onze toekomstvisie vastgelegd en gaan die nu verder uitwerken. Dat doen we samen met onze partners, de gemeente, deskundigen, maar vooral ook met u.

Wat vindt u?
De bibliotheek verhuist naar de Spoorzone. Hoe ziet u dat? We zijn benieuwd naar uw reactie op onderstaande vragen?

Wat moeten we zeker niet meer doen, dat we nu wel doen?

Wat moeten we zeker niet laten vallen en in ieder geval overeind houden?

Wat moeten we zeker op gaan pakken, dat we nu niet doen?

Ik hoop dat u reageert, want de bibliotheek is van iedereen en de Stadscampus voor iedereen.

Henriëtte de Kok


2 reacties:

Anoniem zei

Als onderdeel van de Stadscampus hoop ik dat de OBT zich zal blijven onderscheiden als een unieke plek om op prettige, rustige wijze informatie te verzamelen: nog steeds voor het grootste deel via een ruim boekenaanbod in een opstelling van open kasten om tussen te snuffelen, en deels via digitale voorzieningen in een ander deel van het gebouw waar het wat onrustiger mag zijn. Digitale voorzieningen zijn echter minder onderscheidend dan de boekencollectie waarvan ik dan ook hoop dat die in stand wordt gehouden. Daarom zou het goed zijn als er bij de bouw in een groot ondergronds boekenmagazijn voorzien wordt voor de minder gangbare boeken en dat die gewoon meeverhuisd kunnen worden. De wetenschappelijke steunfunctie van de OBT voor de geesteswetenschappen mag niet worden uitgehold.

Communicatie Bibliotheek Midden-Brabant zei

Bedankt voor uw reactie. Wij delen uw mening volledig en zullen blijven werken aan de bibliotheek als unieke plek in de samenleving.

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers