30 januari 2012

Een goed begin is het halve werk

Deze vlieger ging in januari voor mij op. Eén van mijn goede voornemens was om meer te lezen. Wat dat betreft is het leesjaar 2012 goed begonnen. Een heel divers palet aan leesmogelijkheden diende zich onverwacht aan.

15 minuten voorlezen
Wist u dat als een kind iedere dag een kwartier wordt voorgelezen, hij of zij 1500 woorden per jaar meer leert dan als dit niet gebeurt? Wie wil dat nu niet als ouder of grootouder? Mijn kleinzoon (zie foto) is nu een half jaar en volgens mij vindt hij het echt leuk als er voorgelezen wordt. In ieder geval heeft hij reuzepret met oude en nieuwe bakerrijmpjes en de knisperboekjes. Ik ben er ook van overtuigd dat je met voorlezen niet vroeg genoeg kunt beginnen.

De telefoon als social medium
Alle aandacht voor social media ten spijt, heb ik via de gewone telefoon een waardevolle leestip gekregen. Al eerder schreef ik dat ik in Zuid-Afrika op reis ben geweest. En omdat het land mij intrigeert, wil ik er meer van te weten zien te komen. Zuid-Afrika is ook een dankbaar gespreksonderwerp en zo kwam ik aan de tip om In plaats van liefde te lezen van de schrijver Etienne van Heerden. Op mijn vakantieweek heb ik er zeer van genoten. Mijn eigen leeslijst moest er even voor wijken.

Holocast Memorial day
Het afgelopen weekend stond het thema van de Holocaust Memorial Day centraal in Bibliotheek Tilburg Centrum. In dat kader was er een interessant programma samengesteld. Ik sprak met Soesja Citroen en gaf aan dat ik graag eens Auschwitz zou willen bezoeken. Daarop adviseerde ze mij, om als voorbereiding, het boek Auschwitz-Oświęcim van beeldend kunstenaar Hans Citroen en Brabara Starzynska te lezen. Dat ga ik zeker doen.

Een sonnet
Op 26 januari, nationale gedichtendag was ik in de OBA voor een symposium met de titel: Leesbevordering – dat doet de bieb. Er was natuurlijk veel aandacht voor het belang van lezen en in relatie hiermee ook voor poëzie. Ramsey Nasr had voor deze gelegenheid een sonnet gemaakt dat ik u niet wil onthouden.

Sonnet voor 456 letters

En hier gebeurt het allemaal: vanbinnen

liggen de zinnen doodstil ingeklapt


als chromosomen, diep onder mijn kaft.


Ze wachten op een oog om te beginnen.


U leest – en loom weet zich een vers te ontspinnen.

Het was een val, u bent erin getrapt.


Geen geld of eeuwigheid wordt u verschaft.


Hooguit een ander heeft hier bij te winnen.


Andermans letters kapen uw gedachten:

mijn minutieus verzonnen DNA


heeft uit het niets al wat bestaat onttroond.


Mijn lichaam fonkelt op geroofde krachten.

Voel hoe ik groei en blakend openga.

Wie leest, wordt door het leven zelf bewoond.


Beter kan het waardevolle van lezen haast niet beschreven worden. Maar misschien heeft u nog mooiere beschrijvingen gelezen of gezien. Laat het ons weten! Want leesbevordering, dat doet niet alleen de bieb, maar doen we ook samen.

Henriëtte de Kok


1 reacties:

Miriam vd Beemt zei

Mooi gedicht! Nog een leestip over Auschwitz is "Auschwitz and after" van Charlotte Delbo. Een van de meest indringende en heftige boeken die ik ooit gelezen heb of nog ga lezen.

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers