16 oktober 2011

Uw mening gevraagd

De vraag die ik u wil voorleggen is: moet de bibliotheek zich richten op de meest actuele titels of op een zo waardevol mogelijke collectie? Wat vindt u?

Is de bibliotheek een goedkoop alternatief voor de boekhandel? Een plek waar de nieuwste titels voorhanden zijn, of moet de bibliotheek de schatkamer voor de mooiste boeken van het afgelopen decennium zijn? Een keuze voor het tweede gaat ongetwijfeld ten koste van een deel van ons huidige ledenbestand, maar mogelijk dat de bibliotheek er voor de grote groep van boekenkopers aantrekkelijker door wordt.





Deze vraag kwam bij me op, omdat ik een boek uit 1987 aan het lezen ben: Bloedgeld van Dick Francis. Wat mij betreft had het vorige maand kunnen uitkomen en misschien ook nu wel hoog op de boekenhitlijsten gestaan.
Zoals dit boek zijn er natuurlijk duizenden misschien wel tienduizenden die ook nu nog het lezen meer dan waard zijn. Boeken waarvan een deel waarschijnlijk kwalitatief veel beter is dan wat er dit jaar is verschenen. Helaas zijn ze weggezonken in de vergetelheid.

De vaststelling werpt een andere vraag op: wat is eigenlijk de levensduur van een boek? Weet u het? In de bibliotheek bepaalt de uitleenfrequentie voor een belangrijk deel of en hoelang een boek in de collectie blijft. Via goedkopere edities trachten uitgevers en boekhandels de levensduur van een boek te verlengen.

Over het algemeen is het aantal reacties op een blog als dit niet heel hoog. Het zou leuk zijn als deze blog een mini-onderzoekje zou opleveren. Dus reageer alstublieft. In een volgend blog zal ik u verslag doen van de uitkomsten.


Herman Horst

2 reacties:

Betty Takken zei

Gaan voor een zo waardevol mogelijke collectie, zeg ik. Volgens mij gaan mensen niet in groten getale naar de bieb voor recent verschenen boeken. Deden ze dat wel, dan zouden ze steeds teleurgesteld worden, omdat de actuele titels steevast uitgeleend zijn. Blijft over: de waardevolle collectie. Mooi daarvoor gaan. Groetjes, Betty

Anoniem zei

Wat mij betreft zeg ik ook ga voor een brede collectie ipv eendagsvliegen. Heb ooit boeken gezegd van Couperus en Anna Blaman die nauwelijks aanwezig zijn. Terwijl ze bij de canon van Nederlandse literatuur zouden moeten horen.
Veel succes met het onderzoekje. MVG Brigit vdH

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers