26 september 2011

Bibliotheek kiest nieuwe richting


Dit is de kop van het persbericht waarmee we vorige week gebruikers en belanghebbenden, politiek en pers hebben geïnformeerd over onze toekomstplannen. Op zich geen groot nieuwsfeit, maar wel belangrijk voor wat u als lezer van onze bibliotheek in de toekomst mag verwachten.

Investeren in de toekomst
Wij verwachten verschuivingen in gebruik van onze diensten. Daarop willen wij op tijd inspelen. De digitale bibliotheek zal zeker meer gebruikers gaan trekken. De huidige cijfers geven deze trend al aan. Ook het belang van de ‘educatieve’ bibliotheek wordt groter. Nieuwe diensten betekent ook investeren in de toekomst. Daarvoor geldt ook vaak oud voor nieuw.


Voor de stad Tilburg heeft dit als consequentie dat we drie bibliotheken gaan sluiten, namelijk Bibliotheek Hasselt, Bibliotheek Groenewoud en Bibliopunt Grote Beemd. Dit zijn jeugdbibliotheken. Om de kinderen van deze wijken te kunnen blijven bedienen, gaan we op zoek naar een samenwerkingsvorm met scholen in deze buurten. De volwassen gebruikers, die er niet zoveel zijn in deze vestigingen, gaan de bibliotheek zeker missen. Ik hoop van harte dat zij zich aan het Koningsplein of bij een andere bibliotheek ook weer snel thuis voelen.

Teleurgesteld of een uitdaging?
De afgelopen dagen heb ik veel mensen gesproken. En natuurlijk zijn de bewoners van de wijken waar de sluitingen plaatsvinden teleurgesteld. Toch heb ik gelukkig ook veel positieve reacties gehad. Medewerkers die bijvoorbeeld blij zijn dat er keuzen gemaakt worden en dat het duidelijk is welke kant we opgaan. Iemand die uitriep:’Ik vind het wel een uitdaging om weer iets nieuws aan te gaan pakken.’ Of een ander die zei: ‘Ik ben blij dat we nu weten wat ons te doen staat, want het was duidelijk dat we iets moesten.’

Ook een aantal van onze klanten heb ik gesproken. Als je uitlegt wat de bedoeling is, dan begrijpt men dat. Dat geeft mij veel vertrouwen in de koers die we hebben uitgezet. En zoals iemand als reactie schreef op onze website: ‘Of dat nou allemaal lukt, is dan wel de vraag…’ Nee, niet volgend jaar al, maar we hebben een vierjarenplan uitgezet en in deze periode gaat dat zeker lukken. Maar uw hulp hebben we daarbij zeker nodig, voor ideeën, reacties, suggesties en, last but not least, betrokkenheid.

Meer informatie over de toekomst van de bibliotheek is hier te vinden.


Henriëtte de Kok

0 reacties:

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers