18 februari 2010

Leefbaarheid en bibliotheken

In de aanloop naar de verkiezingen kom ik in de media vaak discussies tegen over de zin en onzin van beleid dat de sociale cohesie in dorpen en wijken kan bevorderen. Zoals dat hoort worden voor- en tegenstanders aan het woord gelaten. Voor ons is dit een boeiende discussie.

Bibliotheek Midden-Brabant heeft zich namelijk altijd sterk gemaakt voor een goede spreiding van de bibliotheekvoorzieningen over wijken en dorpen. Dit vanuit de overtuiging dat laagdrempelige en structurele (bibliotheek)diensten een wezenlijke bijdrage leveren aan ontplooiingskansen van de individuele bewoners en aan de sociale cohesie en leefbaarheid van een gemeenschap.

Voor dit standpunt kreeg ik deze week steun bij het lezen van een artikel in Binnenlands bestuur van 5 februari j.l. met als titel: ‘Bedrijven maken een wijk niet leefbaarder’. Ik citeer: Kleinschalige bedrijven blijken een positieve bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in woonwijken…….. Kleinschalige consumentendiensten hebben een hoog percentage klanten uit de buurt, en vergroten zo de kans dat buurtbewoners elkaar ontmoeten, wat de sociale cohesie in de wijk ten goede kan komen’.

Ik hoop dat bestuurders en beleidsmakers inzien dat bibliotheken deze rol vervullen.

Henriëtte de Kok

0 reacties:

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers