11 februari 2010

Reactie bezuinigingsopties Tilburg

Beste Tilburgers,

Het advies van de gemeente Tilburg voor de bezuinigingen op de bibliotheek is als een klap aangekomen. In de ogen van de gemeente kunnen maar liefst vijf vestigingen de komende jaren hun deuren sluiten. Een advies dat er niet om liegt en waarmee men €1 miljoen aan bezuinigingen verwacht te realiseren.

We begrijpen dat er vanwege de crisis bezuinigd moet worden. We realiseren ons dat ook de bibliotheek haar steentje hieraan bij moet dragen. We weten ook dat dat pijn doet. Echter een ingreep van 16% in een organisatie, die door meer dan 40 procent van de Tilburgers regelmatig bezocht wordt en waar meer dan 90% van de jeugd lid is, is echt te veel van het goede. Dit hoort in de categorie grote stappen snel thuis! Grote groepen kleine lezertjes worden hierdoor afgesloten van leesplezier, informatie, voorlezen, enz. Want gebouwen sluiten is één ding, maar het tegelijkertijd afstoten van de activiteiten voor scholen, voor ouderen, voor peuters is een ander ding.

De Bieb is een basisvoorziening in wijk en dorp. De gebruikers waarderen onze voorziening met een 8, maar als het aanbod meer dan gehalveerd wordt dan stevenen we hard af op een onvoldoende. Ik kan me niet voorstellen dat men dit serieus meent.

Als de politiek de plannen overneemt, zitten binnenkort ongeveer 7000 jeugdlezertjes zonder boeken, informatie, inspirerende leesactiviteiten en ver weg van de mogelijkheid om zich na school te verdiepen in krokodillen, aardbevingen, enz. En zal het voor veel ouderen moeilijk zijn om de fijne tijdsbesteding van het lezen voort te zetten.

Ik ga ervan uit dat de politiek zich graag wil laten informeren over de consequenties van dit, in mijn ogen, onzalige plan. Daarom nodig ik hen hierbij uit voor een kop koffie in ons leescafé en dan licht ik één en ander graag toe. En wellicht leidt dit gesprek tot mooie en innovatieve oplossingen. Wij lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid, maar er zijn grenzen. En dit alles om te voorkomen dat er in onze mooie stad onomkeerbare besluiten worden genomen. Dat is de zesde stad van het land onwaardig.

Henriëtte de Kok

6 reacties:

Anoniem zei

ik ben het helemaal met je eens

Frans Goris zei

Het lijkt mij eerder het droevig resultaat van jaren financieel wanbeleid dan van "de crisis".
"De crisis" komt voor de zittende bestuurders eerder mooi uit als uitvlucht.
En de schooljeugd moet voor dit wanbeleid nu de tol betalen?
En de verantwoordelijke bestuurders? Die hebben hun eigen huisbibliotheek,grotendeels gevuld met onleesbare en ongelezen gemeentelijke nota's.

Anoniem zei

Ik dacht dat het onderwijs verbeterd moest worden en we kinderen slim wilde laten worden?
Hoe moet dat nu zonder bibliotheek?

Jan Vugts zei

Dag mevrouw de Kok

Toen ik het lijstje met bezuinigingen las vond ik dit bezuinigingsvoorstel ook meteen een van de meest kwalijke. Het verbaasde mij ten eerste dat de politiek zou mogen besluiten dat er filialen dicht zouden moeten gaan. Ik zou denken dat het subsidiecontract met de bibliotheek er zo uit zou zien dat de bibliotheek zelf in grote mate vrijheid had om te beslissen over de te nemen stappen als de subsidie zou worden verlaagd. Als de meerderheid in de gemeenteraad straks na de verkiezingen daadwerkelijk een dergelijk bedrag wil gaan bezuinigen op de bibliotheek dan is stevig protest in gezamelijkheid met de gebruikers van de bibliotheek meer dan op haar plaats. En ik vind overigens niet dat er op de bibliotheek ook bezuinigd moet worden.

C. v. R.-B. zei

Van jongs af aan ben ik in de bieb te vinden. Heerlijk rondsnuffelen tussen alle boeken. Nu ben ik 'boekenmoeder' op de (kleuter)school van mijn dochter. De kinderen reageren zo blij en enthousiast als er nieuwe boeken de klas in komen. De juf zegt dat ze er van smullen! Ik gun mijn dochter en alle andere kinderen straks ook zo'n plek dicht bij huis waar ze terecht kunnen met hun dorst naar kennis en dromen.

Anoniem zei

Ook ik ben het helemaal met je eens!

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers