31 oktober 2011

Bibliotheek van Alexandrië

Soms bezorgt de onderwerpskeuze voor mijn driewekelijkse blogbericht mij hoofdbrekens. Of er zijn te veel thema's of te weinig. Deze week was het eerste het geval. Waar zou ik het beste over kunnen schrijven? Ik had drie keuzes:

1. De manifestatie Nederland leest
2. De beste bibliotheek van Nederland
3.
De Nexus-lezing van vandaag, 31 oktober 2011

Bibliotheek van Alexandrië
Mijn keuze is op het laatste onderwerp gevallen. De lezing werd aangekondigd onder de titel 'Knowledge and memory in Alexandria; a bridge between Islam and Europe'. De spreker was Ismail Serageldin, bibliothecaris van de Bibliotheca Alexandrina.

Ik had me ingeschreven, want ik was bijzonder geïnteresseerd. De legendarische, oude bibliotheek van Alexandrië staat voor mij namelijk symbool voor de tijdloosheid van het fenomeen bibliotheek.

In de aankondiging stond de tekst die mij dan ook erg aansprak: "De Bibliotheek van Alexandrië is uitgegroeid tot een begrip dat synoniem is voor intellectuele vrijheid, tolerantie en wetenschappelijke nieuwsgierigheid." Wat mij betreft, geldt dat voor alle bibliotheken.

Serageldins boeiende lezing ging niet over de bibliotheek, maar over de waarden waaraan wij als bibliotheek onze legitimatie ontlenen. Vrije toegang tot informatie is hierbij een essentiële factor. De tekst komt ook in het Nederlands en Engels beschikbaar. Zeer het lezen waard.


In februari stond bovenstaande foto in de NRC. Ik had het artikeltje uitgeknipt, omdat ik erdoor geraakt werd. Het ging over jongeren die de bibliotheek tijdens de Egyptische volksopstand beschermden tegen plunderingen en het verkeer eromheen regelden.

Jongeren weten heel goed wat voor hen van belang is en willen er dus ook voor gaan. Laten we hopen dat onze bestuurders zich blijven realiseren, ondanks de bezuinigingen, hoe waardevol onze bibliotheken zijn.

Henriëtte de Kok


0 reacties:

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers