22 november 2010

Hoe mediawijs ben jij?

Deze vraag vergezeld van een quiz staat op de homepage van www.weekvandewijsheid.nl. Een quiz, daarvoor ben ik altijd in! Met mijn iPhone en mijn laptop vind ik mezelf redelijk digitaal. Ik probeer af te komen van schriftjes, aantekenbloks en pakken vergaderstukken. Dus ging ik aan de slag, om tot de ontdekking te komen dat voor mij zeker nog wel het een en het ander te leren valt. Ik kan de lezer van dit stukje aanraden om ook de stoute schoenen aan te doen en de vragen in te vullen.


Komende maand besteedt Bibliotheek Midden-Brabant veel aandacht aan het onderwerp mediawijsheid. De Raad van Cultuur heeft hiervoor een deftige definitie geformuleerd, maar het gaat kort en goed over onze gemedialiseerde samenleving en wat dat voor ons persoonlijk (thuis, op het werk en op school) betekent. Enerzijds is het van belang om te weten hoe de apparaten werken en wat er allemaal wel of niet kan. Anderzijds is het ook van belang je te realiseren wat de impact is van de informatie die je met anderen deelt.


De bibliotheek wil u daarbij graag van dienst zijn en u helpen om wegwijs te raken in de digitale wereld. In gesprek met uw kinderen of kleinkinderen, collega’s, vrienden enzovoort, weet u dan precies wat er wordt bedoeld als er weer een term voorbij flitst, zoals bloggen, twitteren, Ipad, Hyves, skypen, Wii? In de komende maand vinden er allerlei lezingen en workshops over dit onderwerp plaats in de bibliotheek. Leerlingen
van middelbare scholen gaan u, in het kader van hun maatschappelijke stages en als u dat op prijs stelt natuurlijk, begeleiden of ondersteunen bij het zich praktisch eigen maken van de vaardigheden om mediawijs te worden.


Daarna vult u nog eens de quiz in en u haalt waarschijnlijk een tien!


Veel succes.


Henriëtte de Kok


0 reacties:

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers