03 mei 2010

Verwondering...

Deze week een bericht van collega directielid Peter Kok:

‘Verwondering’, dat is het eerste woord dat in mij opkomt nu ik al weer twee weken bezig ben met mijn inwerkprogramma. Ik ben op 15 april jongstleden gestart als bestuurder en Sectordirecteur Publieke Dienstverlening van Bibliotheek Midden-Brabant.

‘Verwondering’, dat is wat ik afgelopen zaterdag 1 mei zag bij de oudste dochter (2 jaar) van Ryan Palmen, de nieuwe 31-jarige burgemeester van Hilvarenbeek, toen zij in Bibliotheek Hilvarenbeek binnenkwam en zich heerlijk nestelde op de kussens van de uitnodigende bank met een prachtig voorleesboek en twee berenknuffels. De burgemeester was daar op zaterdagochtend om de tentoonstelling over Hildewaris van Stichting het Reuzengenootschap te openen. Hij was met zijn vrouw en twee kinderen iets eerder gekomen om rond te snuffelen. De oudste dochter voelde zich er meteen thuis. Dat is wat Bibliotheek Midden-Brabant in essentie voor iedereen wil betekenen: een drempelloze omgeving waar je je op ieder moment thuis voelt en vol verwondering grenzeloos kunt ontdekken.

‘Verwondering’, dat is wat ik ervaar na mijn bezoek aan Bibliotheek Oisterwijk, waar ik een 2e klas VMBO van 2College Durendael het ‘moordspel’ zag spelen. De kinderen dachten dat ze een saaie rondleiding door de bieb kregen, maar niets was minder waar. Ze werden ware speurneuzen. Vol trots en met een brede glimlach verlieten deze pubers de bibliotheek.

‘Verwondering’, dat is wat ik voel na mijn kennismakingsbezoeken aan de 20 vestigingen van Bibliotheek Midden-Brabant. De betrokkenheid van de bibliotheekmedewerkers bij hun vak en de bevlogenheid waarmee ze over hun dienstverlening praten, heeft mij enorm verwonderd. Het eenzijdige beeld dat ik als buitenstaander had, heb ik daarom in twee weken tijd drastisch bijgesteld. Bibliotheek Midden-Brabant is een dynamische organisatie met een heldere visie en strategie, die middenin de samenleving staat en prachtige producten en diensten levert aan meer dan 1,3 miljoen bezoekers (in 2009). Sterker nog: er zijn steeds meer maatschappelijke en culturele organisaties die graag met Bibliotheek Midden-Brabant willen samenwerken. Of het nu gaat om het verstrekken van informatie, het geven van cursussen, het houden van lezingen of tentoonstellingen: de bibliotheek weet iedereen te bereiken èn iedereen weet de bieb te vinden!

Ik kom uit een onderwijskundig gezin en heb daarin mijn liefde voor het boek, als sleutel tot educatie en ontwikkeling, met ‘de paplepel’ ingegoten gekregen. Daarom zie ik het als mijn taak om de bibliotheek in het digitale tijdperk van de 21e eeuw met vernieuwende producten en diensten, een duurzame en betekenisvolle plaats in de samenleving te geven. Mijn moeder van 73 jaar, die al heel haar leven lid is van de bibliotheek, vertelde mij vandaag dat zij nog de tijd had meegemaakt (heel lang geleden, in de jaren vijftig van de vorige eeuw) dat de bieb gevestigd was in een herenhuis in de Willem-II straat. Daar mocht je toen aan de toonbank vertellen welk genres boeken je wilde lezen. Daarna werd er uit de magazijnstellingen een stapel ‘streekromans’ gehaald, waar je er dan een paar van uit mocht kiezen.

Bij Bibliotheek Midden-Brabant is er sinds die tijd veel veranderd en ook de komende jaren staan we voor grote uitdagingen in onze organisatie. De introductie van het e-book bijvoorbeeld en het invoeren van een retailconcept/winkelformule om de bibliotheek nog aantrekkelijker te maken. Maar ik ben ervan overtuigd dat, ondanks alle bezuinigingen die de gemeenten op culturele instellingen willen gaan doorvoeren, de bibliotheek altijd een centrale ‘ontmoetingsplaats’ zal blijven innemen in onze samenleving.

Peter Kok

1 reacties:

Jeanne zei

Een geweldig verhaal over de bibliotheek Peter ...
"verwondering" ... de bibliotheek is zeker meer dan alleen een plaats waar je boeken kan lenen ...

Bibliotheek Midden-Brabant:
GRENZELOOS ONTDEKKEN

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers