05 maart 2010

Bibliotheken Oisterwijk in het nieuws

Dramatische bezuinigingsvoorstellen voor de bibliotheken van Oisterwijk! Door al het nieuws over de verkiezingen dreigt belangrijk nieuws vanuit het gemeentehuis van Oisterwijk in de verdrukking te komen.

We zijn nog met het gemeentebestuur in een bezwaarschriftenprocedure gewikkeld omtrent een vorige bezuiniging van bijna € 65.000,- met ingang van 2010. Dit leidt al tot een forse inkrimping van de dienstverlening: vanaf april worden de openingstijden met tien uren verminderd. En de volgende bezuiniging staat al voor de deur; een van grote stappen snel thuis.

In het kort komt het erop neer dat het totale bibliotheekwerk in de gemeente Oisterwijk op de lijst van ambtelijke bezuinigingsvoorstellen nota Beter Kiezen is opgenomen. Eén van de twee vestigingen loopt hierbij een risico om te sneuvelen in het bezuinigingsgeweld. Het lijkt me van het grootste belang dat de nieuwe gemeenteraad zo spoedig mogelijk na hun installatie bij ons op bezoek komt. De uitnodigingen liggen al klaar. Welke nieuwe raad wil het op zijn geweten hebben een voorziening waarvan de helft van de bevolking regelmatig gebruik maakt en bijna 28% lid is tot op het bot uit uit te kleden?

De voorgestelde bezuinigingen leiden ertoe dat er een minimale voorziening op één locatie overblijft. Geen plek waar inwoners kunnen lenen, lezen, ontmoeten, geen leesactiviteiten, geen klassenbezoeken, geen leesclubs, geen KBO-ochtenden, geen schrijversoptredens, geen voorleeswedstrijden, geen participatie in de Brede School. Ik kan het me niet voorstellen. De bibliotheek is geen façade van een mooi gebouw. De bibliotheek staat midden in de samenleving met haar culturele en maatschappelijke activiteiten en draagt bij aan welzijn en participatie, maar wellicht is dit niet weggelegd voor de parel van Brabant!

Henriëtte de Kok

5 reacties:

Anoniem zei

Op zich zou de bibliotheek wel een stuk moeten produceren om in de eigen organisatie aan te geven wat wel mogelijk is. Eén pand sluiten lijkt me not done. Maar bepaalde zaken wegsaneren zou dan plaats moeten vinden. Mogelijk zullen enkele genoemde zaken geschrapt moeten worden om de core bussiness te handhaven.
In het plan van de gemeente blijkt muziek subsidie wel heel hoog te zijn € 560.000. Ik zeg schrappen...

Nouwens Gijs zei

De Bieb is voor een heel breed publiek heel waardevol en is daarom naar mijn idee een basisvoorziening. Als we in Oisterwijk de bieb niet overeind willen houden is dit een cruciale stap in de teloorgang van het voorzieningenniveau.

Anoniem zei

Een minimale voorziening op één locatie ... zover mag het NOOIT komen ...

Paul Spapens zei

Henriette de Kok schrijft dat ze vreest dat een van de twee vestigingen van
de bibliotheek zal moeten sluiten. De vestigingen zijn Oisterwijk en
Moergestel. Ze is wel zo wijs geen vestiging te noemen die mogelijk kan
ophouden te bestaan. Maar je kunt gevoeglijk aannemen dat dat Oisterwijk zal
zijn. Dat is de grootste kern en ligt centraal ten opzichte van Heukelom en
Moergestel. Ik ben tegen het sluiten van een vestiging, in het bijzonder die
van Moergestel omdat ik daar zelf woon. Begrijp me goed: ik wil dat beide
vestigingen open blijven. Een bibliotheek is niet alleen een
basisvoorziening, het is ook een teken van beschaving. Het is een bolwerk
van cultuur en binnen een dorpsgemeenschap als Moergestel heeft hij daarin
een centrale rol. Van de andere kant zal er toch rekening mee moeten worden
gehouden dat het toch wel eens tot een sluiting zou kunnen komen. De
realiteit van politiek en bezuinigingen etc. verplicht om daar de ogen niet
voor te sluiten. Het is uiteraard prima dat Henriette de Kok de plaatselijke
politiek uitnodigt voor een gesprek (zoals door haar aangekondigd), maar
tegelijkertijd mag van haar worden verwacht dat ze ook andere scenario's
bedenkt waardoor de bibliotheek van Moergestel toch op de een of andere
manier behouden blijft. Er zou bijvoorbeeld gewerkt kunnen worden met
vrijwilligers. Zo immers zijn de Brabantse dorpsbibliotheken ook ooit
begonnen. Maar wat het ook wordt, de directeur mag Moergestel niet als een
boekenwees achterlaten. Ik ben benieuwd naar haar creatieve plannen, maar om
te beginnen wens ik haar succes met haar pogingen de bibliotheek in de
bestaande situatie te handhaven.
Paul Spapens

Henriette de Kok zei

Eén van de reacties op mijn blogbericht luidt; “De Bieb is voor een heel breed publiek heel waardevol en is daarom naar mijn idee een basisvoorziening.” Ik ben het daar helemaal mee eens. Dit wordt ook nog eens stevig onderbouwd met de resultaatcijfers van 2009: ruim 27% van de Oisterwijkers is als lid ingeschreven. Bewoners van Oisterwijk en Moergestel hebben in 2009 bijna 135.000 bezoeken gebracht aan de bibliotheek. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de bevolking ( = 13.000 inwoners) gebruik maakt van onze voorzieningen.
Wij vragen ons dan ook af wat we moeten doen om dit tot de politiek en de ambtenaren te laten doordringen. Paul Spapens wenst mij veel creativiteit toe om met goede oplossingen te komen. Die handschoen neem ik graag op. Waarbij ik wel graag wil aantekenen dat ik het meedenken van leden en bezoekers zeer op prijs stel. Het blog is hiervoor een goed middel en ik ben dan ook blij met de reacties tot nu toe.
Henriëtte de Kok

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers