01 mei 2011

De eregalerij voor eBooks

Deze week vond ik in mijn mailbox een berichtje over de start van de eregalerij van ebooks met oude, rechtenvrije, titels. Ik was nieuwsgierig naar deze nieuwe dienst en ging er voor zitten om snel de benodigde app te downloaden op mijn iPad. Een fluitje van een cent, dacht ik. Het begon ermee dat de software van mijn iPad opgewaardeerd moest worden, want mijn versie voldeed niet aan de eisen en zo volgende er nog meerdere waarschuwingen, afgebroken acties enz. Ik zal u de details besparen.

Soms denk ik dat ik beter een goed boek kan pakken dan ‘al dat gedoe’ met die PC's en digitale gadgets. Als alles gesmeerd loopt, is er niets aan de hand, maar als er allerlei waarschuwingen op je scherm komen, weet je, dit gaat tijd kosten. Herkent u dit ook?

Het goede nieuws is echter dat het uiteindelijk wel is gelukt. Nu staan er op mijn iPad 25 mooie oude ebooks. Ook de context van de tijd waarin de schrijver leefde, zijn werk en kritieken hebben een plek gekregen op de site.

Ik heb een beetje rondgeneusd bij Slauerhoff, die mij als schrijver altijd al intrigeerde. Ik had hem op mijn boekenlijst voor het eindexamen staan. Via een you tubefilmpje wordt zijn gedicht met de alom bekende regel ‘alleen in mijn gedichten kan ik wonen’, gedeclameerd. Prachtig. Reden om zijn gedichten weer eens van de plank te halen. Heerlijk om in de tuin te lezen met dit mooie weer.

Desalniettemin, als ik eerder het bijltje er bij neer had gegooid, had ik nu niet de beschikking over een waardevolle collectie boeken die een interessante aanvulling vormt op mijn eigen boekenkast. Met dank aan de openbare bibliotheken via Bibliotheek.nl, het Letterkundig museum en DBNL, die dit in een goede samenwerking mogelijk hebben gemaakt.

Laten we hopen dat de collectie snel kan worden uitgebreid met meer en recentere titels. Het begin is gemaakt en nu is het een kwestie van volhouden. Dit is in ieder geval één manier om de vrije toegang tot informatie, waar bibliotheken voor staan, te blijven realiseren.

Ik moet wel bekennen dat ik zelf nog niet erg actief ben in het digitaal lezen van romans. En dit is eufemistisch uitgedrukt. Ik heb nog graag een boek in handen. Misschien straks als we op vakantie gaan, wie weet?

Henriëtte de Kok

0 reacties:

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers