08 april 2011

'Elke dag een nieuw verhaal!'

Onder deze titel is een uitdagend samenwerkingsproject gestart in Dordrecht. Onlangs was ik daar bij mijn collega Ankie Kesseler. Zij was druk met de voorbereidingen voor de opening van de biebwinkel, de toegangspoort tot leesplezier in Dordrecht en omgeving. Het werkt als volgt. Naast de bibliotheek kwam een winkelpand vrij. Besloten werd om samen met de kinderboekenwinkel de winkel te gaan bemensen. De ene kant is voor de boekwinkel en de andere kant voor de bibliotheek. Deze zet de ruimte in om hun leesbevorderingsproducten te verkopen. Dit doen ze door advies te geven aan het onderwijs, peuterspeelzalen, kinderdagverblijven enz. Men kan gewoon binnenlopen of een afspraak maken. De bibliotheek / winkelmedewerkers hebben alle materialen en middelen bij de hand om leerkrachten, PABO-studenten en alle andere boekenliefhebbers te informeren over de mogelijkheden van de bibliotheek om kinderen aan het lezen te krijgen en te houden. En voor iedere dag een verhaal kun je naar de boekhandel en naar de bibliotheek. Zo simpel is het, een innovatieve alliantie is geboren.



Foto: De burgemeester van Dordrecht, de heer drs. A.A.M. Brok, opende de winkel. Bron: elkedageennieuwverhaal.blogspot.com








Wat biedt de winkel concreet?


  • Verkoop van kinder- en jeugdboeken voor 0-18 jarigen

  • Deskundig advies op het gebied van leesbevordering thuis en op school

  • Gezamenlijke activiteiten tijdens de Kinderboekenweek, de Nationale Voorleesdagen enz.

  • Schrijversbezoeken en lezingen over kinderliteratuur
Voor wie is de winkel?

In ieder geval ook voor oma’s in spe. Dit was weer een mooie gelegenheid om mijn oma-collectie aan te vullen. Mijn keuze is gevallen op het boek van Miep Diekman 'Ik zie je wel, ik hoor je wel' een verzameling bakerrijmpjes nieuwe stijl. Uit eigen ervaring met mijn dochters, toen die nog klein waren, weet ik hoeveel plezier ze hadden met de kolderrijmpjes. Het ritme, de herhaling en het bezig zijn met de klanken van taal blijkt ook van groot belang te zijn voor de taalontwikkeling. En verder is het gewoon fijn om op deze manier met heel kleine mensjes te 'praten' en te zingen.

Al met al is het Dordtse idee een innovatief en inspirerend project dat navolging verdient!


Henriëtte de Kok


0 reacties:

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers