31 januari 2011

Leren is leuk

Na mijn studie en na een aantal jaren te hebben gewerkt, ben ik een tweejarige masteropleiding gaan volgen. Wat me uit die periode vooral is bijgebleven, is hoe leuk leren kan zijn. Natuurlijk, je doet het vooral voor jezelf en het helpt dat je medecursisten net zo gemotiveerd zijn, maar het is toch vooral die ervaring wat nieuwe kennis en vaardigheden met je doet. Ik zeg weleens dat ik er een paar nieuwe ogen door heb gekregen. Nu zie ik dingen die ik vroeger niet of nauwelijks opmerkte. Cruijff beschrijft het treffend als hij zegt “je gaat het pas zien als je het doorhebt”.

Ondanks deze positieve leerervaring heb ik de afgelopen jaren te weinig tijd vrijgemaakt om te leren. Tijd = prioriteit is de zegswijze, maar de hoeveelheid werk is in de praktijk een lastig te tackelen tegenstander gebleken.

Een paar weken geleden kwam ik een workshop op het spoor waar ik graag aan wilde deelnemen. Vanuit mijn functie verzorg ik met enige regelmaat intern en extern presentaties. Niet altijd maar wel vaak gebruik ik daar het programma PowerPoint voor. Een presentatietool die me steeds meer is gaan tegenstaan. Toen ik via een collega kennismaakte met Prezi was mijn interesse dan ook snel gewekt en afgelopen maandagochtend bevond ik me met een achttal gelijkgezinden achter mijn laptop om de beginselen van Prezi onderwezen te krijgen.

De dagen erna heb ik met veel plezier het boek “Presenteren met Prezi” van Hedwyg van Groenedaal gelezen. Prezi is, in technische zin, geen ingewikkeld programma. De uitdaging zit hem vooral in de toepassing, de filosofie en uitgangspunten die eraan ten grondslag liggen. Hoe verwerken we informatie en hoe kunnen we die het beste communiceren. Ik zie tal van nieuwe mogelijkheden waar ik de komende tijd graag mee aan de slag ga. Het deed me bij het schrijven van deze blog weer eens beseffen hoe leuk leren kan zijn.


Herman Horst



0 reacties:

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers