03 januari 2011

Een gelukkig en gezond nieuwjaar!

Tussen de oliebollen, oudejaarsconferences, vuurwerk en de gezelligheid die hoort bij oudjaar, mijmer ik over het komende jaar. De kranten staan vol met terugblikken op van alles en nog wat. 2010 was daarvoor weer een goed jaar. Dat is niet zo aan mij besteed. Ik kijk liever vooruit, maak plannen en vraag ik me af wat 2011 voor de bibliotheken zal brengen. Ik verwacht veel goeds, ondanks de dreiging van het bezuinigingsspook.

'Meer met minder', dat is zo ongeveer de slogan die voor veel sectoren geldt. We hebben het gehoord op radio, televisie en gelezen in de kranten. Geen bezuinigingen voor het onderwijs en de zorg bijvoorbeeld, maar wel betere kwaliteit en geen wachtlijsten. Ik wens iedereen en mezelf veel creativiteit en out of box-denken toe. Dit neemt niet weg dat ik me wel uitgedaagd voel om te blijven vertellen waarom de bibliotheek zo van belang is en blijft, juist in een zich digitaliserende maatschappij. In veel opiniestukken, columns en artikelen is het afgelopen jaar veel gediscussieerd over de gevolgen van de crisis voor de openbare bibliotheek. Een belangrijke trend daarin was de opvatting dat door de komst van internet en het e-book, de bibliotheek aan functie zal inboeten. Hierin zit volgens mij een groot misverstand. Deze vlieger zou wellicht opgaan als we alleen maar boeken zouden uitlenen. Maar we doen zo veel meer dan dat.

De bibliotheek was altijd al een eldorado van informatie en vormt daarmee een belangrijke toegangspoort tot informatie en kennis. Door digitalisering is informatie overal te verkrijgen. De Wikileaks affaire heeft dit eens te meer aangetoond. We moeten onszelf de vraag stellen of deze informatie kennis is of is er voor kennis meer nodig? Ik ben er van overtuigd dat daar dus juist meer voor nodig is en dat de bibliotheek daarin een interessante rol speelt. Het gaat er meer om te verwijzen naar juiste informatiebronnen en deze in een juiste context te presenteren. Voorzien van verdieping en achtergrondinformatie.
Bibliotheek Midden-Brabant heeft als jaarthema voor 2011 'Gezondheid' gekozen. Dit thema pakken we op vanuit een positieve invalshoek. Vanuit kansen en het belang van gezondheid en niet vanuit bedreigingen of zwaktes. Binnenkort kunt u hierover meer lezen op deze website.

Hiermee kom ik ook tot de kern van deze overweging. Ik zie de bibliotheeek als een podium van kansen en uitdagingen. Bijna iedereen die ons bezoekt (1,5 miljoen bezoekers) komt omdat die dat zelf wil. Voor leesplezier, informatie, ontmoeting, inspiratie, leren en ontwikkelen. Ieder dorp en iedere stad moet trots kunnen zijn op zo’n voorziening en daar willen wij graag aan bijdragen. Zorgen dat de bewoners steeds nieuwe ideeĆ«n opdoen en kennis uitwisselen. Digitaal, maar ook in een fijne en prettige omgeving als de bibliotheek. Wij gaan er dit jaar weer ons uiterste best voor doen.

Ik wens u een gelukkig, gezond en inspirerend 2011!

Henriette de Kok



0 reacties:

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers