10 oktober 2010

Opa's en oma's opgelet!

Het is nog tot 16 oktober aanstaande Kinderboekenweek. Voor mij was dat vroeger reden om met mijn drie dochters de plaatselijke boekhandel te bezoeken. Onder het motto 'een boek is een vriend voor het leven' mochten de meisjes alle drie een boek uitzoeken. Dit was ieder jaar weer een feest.


Dit weekend was ik samen met mijn twee zussen op pad. Het gesprek kwam op enig moment ook op de bibliotheek. Mijn oudste zus, oma van vier kleinkinderen en regelmatig in touw als oppasoma, vertelde dat zij één keer in de drie weken met de twee oudste kleinkinderen naar de bibliotheek gaat. Dit bezoek wordt door alle drie als een uitje ervaren. Zonder kosten en met tevreden snoetjes en spannende boeken fietsen ze daarna weer naar huis. Wat mijn zus niet wist, was dat ook de kleindochters, drie en vier jaar, bij Bibliotheek Midden-Brabant gratis lid kunnen worden, ook al kunnen ze nog niet lezen. Kinderen van deze leeftijd worden graag voorgelezen en kunnen eindeloos hetzelfde prentenboek bekijken en daarover vertellen. Taalontwikkeling, vergroten van de woordenschat en het bijbrengen van leesplezier zijn niet alleen taken van het onderwijs, maar iedere ouder en grootouder kan ( moet) hierin een belangrijke rol vervullen.


Dit brengt me op het Kinderboekenweekthema van dit jaar: 'De grote tekententoonstelling- beeldtaal in kinderboeken'. Het lievelingboek van mijn kinderen was vroeger het mooie platenboek van John Birmingham dat heette 'De seizoenen.' Een prachtig geïllustreerd prentenboek met nauwelijks tekst en een rijkdom aan details, die het verhaal iedere keer weer anders en spannender maakten. Gevoel voor taal begint immers niet pas als men kan lezen.

Dus opa's en oma's, ga met de kleinkinderen naar de (kinder)boekhandel of breng een bezoek aan de bibliotheek! Laat u en uw kleinkinderen verrassen door mooie, informatieve of leerzame boeken. Dit hoeft niet alleen tijdens de Kinderboekenweek, maar het hele jaar door. Iedere keer weer een klein feestje.

Misschien heeft u wel ideeën of suggesties hoe wij dit feestje leuker en bekender kunnen maken. Wij houden ons voor uw adviezen en tips aanbevolen.

Henriëtte de Kok

0 reacties:

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers