20 september 2010

Daar zit muziek in!

Net terug van een muzikaal weekendje uitwaaien met Jazz by the sea. Het kleine dorpje Domburg werd drie dagen overspoeld door jazzliefhebbers. Veel optredens van enthousiaste en goede musici, die hun liefde voor de jazz graag wilden delen met hun publiek.

Een vriend van ons is zo’n enthousiaste en veelzijdige
jazzmuzikant. Er is dan ook tussen de optredens door veel gesproken over deze muziekvorm; over het verschil tussen zwarte en blanke jazz, over de invloed van de blues, over de autonome ontwikkeling van de gipsymuziek. Ik heb uit deze gesprekken ook begrepen dat er veel dicussie is over de toekomst van de jazz. Bernlef, als fervente liefhebber van de jazz, heeft hierover geschreven in zijn boek 'Haalt de jazz de eenentwintigste eeuw'.

Heel opvallend was overigens wel de totale afwezigheid van vrouwelijke musici. Dat zij er niet waren heeft waarschijnlijk te maken met het accent van de programmering op de eerste helft van de vorige eeuw. In de modernere jazz laten vrouwen zich in ieder geval niet onbetuigd. Denk bijvoorbeeld aan
Wende Snijders, Caro Emerald of Eva de Roovere.

Jammer genoeg konden we niet meer genieten van het Nomy Rosenberg Trio. Dankzij de grote collectie cd's van Bibliotheek Midden-Brabant, kan ik dit gemis echter nog goed maken. Mijn ipod verzameling wordt in ieder geval flink uitgebreid met jazz.

Ook mijn nieuwsgierigheid is gewekt en ik wil me eens goed in deze muzieksoort verdiepen. Het naslagwerk van Ruud Kuijpers geeft me waarschijnlijk in korte tijd een goed inzicht in stromingen en stijlen. En anders is er altijd nog het boek 'Jazz voor dummies'.

Ook staat de tip die ik van een Canadese liefhebster heb gehad om de dvd 'Standing in the shadows of Motown' te zien nog op mijn lijstje. Volgens zeggen een prachtige inkijk in deze ontwikkeling. Deze titel is niet aanwezig in onze collectie, maar kan worden aangevraagd binnen het bibliotheeknetwerk!

Doorgewaaid, geïnspireerd en met een aanvulling op mijn 'te-lezen-lijstje' ga ik weer een nieuwe en afwisselende week tegemoet.

Henriëtte de Kok

PS Tip: laat u ook eens inspireren door onze kijk- en luistertips!

2 reacties:

Lia zei

Je kunt je ook aanmelden op
last.fm
of gewoon daar eens rondneuzen.
je vindt er een schat aan muziek, ik wist niet dat er zoveel was. Kijk nog steeds m'n ogen uit.

Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant zei

Dag Lia,
Dank voor jouw reactie en de tip. Je hebt gelijk last.fm is een plek war je grenzeloos muziek e.d. kunt ontdekken. Ik ga de app snel op mijn iphone zetten.

met vriendelijke groet,

Henriette de Kok

Een reactie posten

OVER DE BLOGGERS

Mijn foto
Directieteam Bibliotheek Midden-Brabant
Mijn volledige profiel tonen

Twitter

ZOEKEN

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...

ARCHIEF

Volgers